طراحی و معماری پل طبیعت دارای یک ساختار منحنی ۲۷۰ متری است، و بخش اصلی این پل در دو طبقه طراحی شده است، که بر روی دو ستونِ درختی شکل در دو سمت بزرگراه مدرس احداث گردیده؛ و یک طبقه دیگر به آن افزوده می‌شود.

تلاش بر آن بود که نقاطی که برای ستون‌ها انتخاب می‌شود، کمترین درخت را داشته یا اصلا درخت نداشته باشد، تا صدمه به طبیعت به حداقل برسد.

این پل شامل چندین مسیر برای عبور و مرور مردم و ورودی‌های متعدد است.

اصلی‌ترین مصالح مصرفی در این پل که سازه اصلی آن نیز می‌باشد، از نوعی فولاد است که در سازه‌های دریایی ، اسکله ها و سازه‌های نفتی استفاده می‌شود.  جنس این فولاد SD 52 است که فولاد بسیار محکمی بوده و در برابر بارندگی و خوردگی مقاومت قابل ملاحظه ای دارد و خرپاهای سازه نیز از لوله‌های فولادی می باشد.

هندریل‌ها نیز ترکیبی از فلز و کابل هستند و همرنگ با سازه طراحی شده اند. در داخل هندریل‌ها نور خطی پیوسته قرار دارد که مسیر حرکت را روشن می‌کند و بر خوانایی آن می‌افزاید.

لایه‌های مختلف کف سازی آن شامل بتن سبک و عایق رطوبتی می‌باشد که در نهایت سطح آن با چوب کامپوزیت پوشیده شده است و علیرغم ظاهر شبیه چوب، نیاز به فرایند پیچیده‌ی نگهداری چوب طبیعی را ندارد.

نیمکت‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که از جنس مصالح کف هستند و در طراحی آن گویی سطح کف امتداد پیدا کرده و در این نقاط تبدیل به نیمکت شده است.

 

خلاصه‌ای از مشخصات فنی و مصالح پل طبیعت:

وزن سازه: 1860 تن

مساحت کل ساخته شده: 7680 متر مربع

عرض پل: بین 6 تا 13 متر متغیر و دهانه های پل طبیعت از شرق به غرب به ترتیب 68، 94، 68 و 39 متر است.

حفاری:  2200 مترمکعب

تعداد قطعات فولادی: 14000

جوشکاری: 102 کیلومتر

بتن‌ریزی: 62000 متر مکعب